Menü
Egyszer volt, hol nem volt… avagy a keresőoptimalizálás története
2023.02.14.

A keresőoptimalizálás (SEO) egy nem túl régi múltra visszatekintő online marketing eszköz, amely az ingyenes, organikus, vagyis a nem fizetett hirdetésekből érkező forgalom megszerzését célozza, és szorosan összefügg a keresőmotorok megjelenésével, a Google-lel.

Az emberek a problémák megoldására használják a kereséseket, és a keresőmotoroktól várják a releváns megoldásokat, ezt kapják a keresők találati oldalán, vagyis a SERP-en. Jó helyet elérni az egyes kulcsszavakra egyet jelent a Google (és más keresők) által a weboldalra terelt nagyszámú forgalommal, amely konzisztens, folyamatos, szemben a fizetett hirdetésekkel, social media vagy e-mail kampányokkal, amelyek hatása csak addig tart, amíg fizetünk értük vagy amíg újak, és néhány napig beszélnek róluk. A SEO-ba fektetni tehát minden weboldal-tulajdonosnak megéri. 

A keresőmotorok fejlődése

Bár a világméretű adatarchívum és kereső iránti gondolat már 1945-ben megszületett, az első kereső megjelenésére egészen 1993-ig várni kellett. A ma legnagyobbnak számító Google-t csak 1997-ben regisztrálta Larry Page és Sergey Brin, és olyan keresők előzték meg, mint az Alta Vista vagy a Yahoo. 2009-ben született meg a Microsoft Bing. A keresőmotorok népszerűvé válásával, a bennük rejlő potenciál kiaknázására születik meg az azóta is folyamatosan fejlődő, változó SEO. 

Az internet révén az online jelenlét általánossá válásával, a használhatóság érdekében egyre nagyobb szükség lett az információk, a keresési találatok szűrésére. Azonban kezdetben a keresési találatok manipulálhatóak voltak, így nem hozott minőségi eredményeket, ezért vált szükségessé az optimalizálás. 

A jóindulatú SEO és a Google

A Google eredeti célja az algoritmus megalkotásával az volt, hogy rendszerezze, mindenki számára hozzáférhetővé és legfőképp hasznossá tegye az információkat, minőségi tartalmakat nyújtson a korábbi reklámközpontú találatokkal ellentétben.

A találatok minőségi, vagyis releváns rangsorolása a PageRank technológia révén valósult meg, amely már nemcsak a kulcsszavakat vette figyelembe, hanem más tényezőket is. Azóta számtalan változáson ment át a Google algoritmusa, így a keresőoptimalizálás is. 

A 2019-es Google Bert algoritmus óriási előrelépést jelentett a felhasználók keresési szándékának megértésében, és elhozta azt, hogy a Google keresőbe beírt kérdéseinkre egyre pontosabb válaszokat kapjunk.

Mobile first

Ahogyan a weboldalak a keresési, szörfözési szokásoknak megfelelően egyre inkább mobilbaráttá váltak, úgy alakult a keresőoptimalizálás is ebbe az irányba. A Google ma már előnyben részesíti azokat a weboldalakat, amelyeket mobilra optimalizáltak. Ezt szolgálta már a 2015-ös Mobilgeddon algoritmus is, amely komoly rangsorolási tényezővé tette az okoseszközökről való elérést. Ezáltal felértékelődött a mobil SEO fontossága.

A keresőoptimalizálás egyre bonyolultabbá, egyre összetettebbé vált, így ma már komoly szakmai tudás szükséges ahhoz, hogy lépést lehessen tartani a változó technológiával.

FehérVár Magazin
Fehérvár Magazin
Rádió online
Vörösmartyradio

A lejátszó Adobe Flash Player 10-et igényel.
Innen letöltheted.

Eseménynaptár